Rapport: ‘Retailers laten m-commerce kansen liggen’

September 27, 2012

Veel bedrijven hebben hun traditionele webaanbod niet aangepast op de mogelijkheden van mobiele apparaten en lopen daardoor omzet mis. Die conclusie trekt GP Bullhound in het het rapport ‘Mobile Commerce, From Evolution to Revolution’. Een samenvatting:

Rapport

Het rapport bekritiseert een groot deel van het huidige mobiele aanbod, van partijen die traditionele e-commerce sites simpelweg overzetten op een mobiel platform.

Carl Bergholtz, vice president van GP Bullhound, identificeert drie punten waarop bedrijven hun mobiele strategie kunnen verbeteren. ‘De gebruikservaring moet goed zijn voor de consument; het moet snel en probleemloos zijn’, zegt hij. ‘De aandachtsspanne van de consument bij een mobiel apparaat is immers extreem kort. Retailers lopen veel van hun mobiele omzet mis omdat hun mobiele site te ingewikkeld is. Ten tweede moeten retailers gebruikmaken van alle functionaliteiten van een mobiel toestel, denk aan de camera, qr-code scanning, locatiebepaling en dergelijke. Ten derde dienen retailers na te denken over betalingsmogelijkheden. Die zijn key. Mobiel betalen is zeer gefragmenteerd. Banken maken hun eigen interne ecosystemen, carriers proberen mee te doen en individuele card companies doen hun eigen ding.

Gebruikservaring

Volgens het rapport is er een zeer grote vraag vanuit de consument naar mobiele diensten, echter geeft 59 procent van de consumenten aan vaker via een mobiel apparaat te kopen als de gebruikservaring beter zou zijn:.

Groeimarkt

Per Roman, managing partner bij GP Bullhound, zegt dat te veel apps nog falen bij het verbeteren van de retail experience. ‘Het scannen van een barcode in een winkel is vaak bijna nog ingewikkelder dan winkelen op de gebruikelijke manier, dus wat voegt het dan toe?’ Maar ondanks deze problemen is mobile commerce groeiende. Tijdens het holiday season in de Verenigde Staten in 2011 kwam 14,6 procent van alle online sessies via sites van retailers vanaf mobiele platformen, vergeleken met slechts 5,6 procent in 2010. Verkoop via mobiele apparaten nam toe van 5,6 procent in 2010 tot 11 procent in 2011. Het rapport, onder vermelding van cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau eMarketer, suggereert dat mobiele verkoop in de VS zal groeien van zo’n 3,5 miljard dollar in 2010 tot een geschatte 31 miljard dollar in 2015.

Mobiel gebruik

Terwijl er veelal wordt gedacht dat consumenten kopen via mobiele apparaten als ze onderweg zijn, blijkt een groot deel van het mobiele gebruik in huis plaats te vinden:

Kenmerken

Partijen die succesvol willen zijn op het gebied van m-commerce, dienen volgens het rapport te beschikken over de volgende kenmerken:

  • zij maken gebruik van bestaande ecosystemen, zoals op het gebied van betalen, in plaats van zelf proberen het wiel uit te vinden
  • zij zorgen dat consumenten hun producten snel en gemakkelijk kunnen krijgen
  • zij maken gebruik van alle faciliteiten van een smartphone
  • zij zorgen voor een goede gebruikservaring

Over dit laatste punt zegt het rapport: ‘Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt dat het verstrekken van een goede ervaring op mobiele telefoons van het allergrootste belang is.’

Bron: Twinklemagazine.nl