Papieren catalogus goed voor webshop
Op de bank met een kop thee al bladerend een eerste selectie maken om vervolgens online te bestellen. Volgens een Duits onderzoek zouden webwinkels er goed aan doen om klanten een papieren catalogus toe te sturen.
En dat terwijl bijvoorbeeld Wehkamp, Otto en ook Neckerman besloten er juist mee te stoppen, om te focussen op de online-markt, zo meldt fashionunited
Fysieke catalogus draagt bij aan de verkoop
Uit het onderzoek van het Duitse E-commerce Center Handel blijkt dat webshops met een fysieke catalogus het beter doen dan webwinkels die alleen focussen op online activiteiten. “De catalogus moet als katalysator voor online aankopen niet worden onderschat,” zegt Kai Hudetz, woordvoerder voor het onderzoek.
Bij de pure online winkels was in februari dit jaar al een omzetdaling te zien. De meeste multi channel bedrijven lieten in het eerste kwartaal een verbetering van de verkoop via internet zien. Een papieren catalogus zou de omzet kunnen doen stijgen.
Neckermann, het van origine Duitse postorderbedrijf vroeg onlangs uitstel van betaling aan, en kondigde in april aan dit jaar te willen stoppen met de verzending van catalogus. In 2009 stopte Otto in Nederland met het versturen van het boekwerk. Wehkamp.nl is in 2005 al al gestopt met haar catalogus.
Nieuwkomers ontdekken papier
Wat opvalt is dat juist de nieuwkomers het papier juist ontdekken. De eveneens Duitse webwinkel Zalando verstuurde vorig jaar een heus magazine naar haar klanten, met ‘style guides’, trends, interviews en columns.
Ook H&M begon in 2007 met een fysiek stijlgids om inspiratie op te doen. Het H&M-boekwerk kan via de website besteld worden. En bij wie op de nieuwsbrief is geabbonneerd valt-ie automatisch op de deurmat. “Mensen houden er nog steeds van om op de bank met een kopje thee een bestelling te doen”, zegt H&M-woordvoerster Elke Kieft