Flinke opkomst ‘digitale’ verkiezingsposter
Dat de digitalisering ook toeslaat in verkiezingsland is te merken aan initiatieven in diverse gemeenten.
Capelle a/d IJssel
De toepassing in de gemeente Capelle aan den IJssel gaat daarmee het meest ver. In die gemeente staat naast het gemeentehuis een zuil waarop de posters worden ‘geprojecteerd’. Het gaat hierbij om een proef. In de rest van de gemeente wordt nog geplakt.
Andere gemeenten
In diverse andere gemeenten behoort het per partij opplakken van posters tot het verleden. In Den Haag en Soest worden de posters verzameld door een drukker/printer die de posters gezamenlijk print op doek. De partijen worden hierbij door de grafische dienstverlener benaderd, om een pdf-bestand gevraagd en zijn vervolgens van plakacties verlost.
Het bedrijf Trotter dat de printdienst voor de gemeente Den Haag verricht, is ook ingeschakeld door de gemeente Oosterhout. In deze gemeente stelde de SP nog vragen over de wijziging van het individuele posters plakken naar de gestroomlijnde nieuwe productiewijze.
Uit de briefwisseling met burgemeester en wethouders blijkt dat een besparing van ruim zesduizend euro meespeelt. Daar staat tegenover dat die gemeente het aantal plaatsen met borden halveerde tot tien.